Saturday 8 February 2014

WTF : KANSER PAYU DARA DIKESAN PADA KANAK-KANAK BARU BERUSIA 6 TAHUN



gambar hiasan

Hospital Raja Perempuan Zainab 11 telah mengesan kanser payu dara pada seorang kanak-kanak yang beru berusia 6 tahun. Perunding pakar bedah, Dr Imi Sairi Ab Hadi memberitahu pesakit dari Pantai Cahaya Bulan, Kelantan tersebut disahkan menghidap ketulan berukuran dua sentimeter pada payu daranya Oktober tahun lepas.

“Satu operasi dilakukan untuk membuang ketumbuhan itu dan dia kini diperlukan untuk menerima rawatan setiap bulan. Namun begitu kami percaya ia boleh dirawat kerana ia masih di peringkat pertama dan mungkin disebabkan oleh faktor genetik,” katanya.

Beliau berkata kanser payudara adalah punca utama kematian bagi wanita di Malaysia. Dr Imi Sairi menjelaskan terdapat 2,262 kes kanser di dalam rekod dengan kanser payudara mencatatkan tertinggi dengan 593, diikuti dengan kanser kolon (262), kanser ovari (183) dan kanser lain seperti tiroid, serviks dan leukemia.

Menurut beliau, hampir 50 % daripada pesakit kanser di negeri ini hanya mendapatkan rawatan di hospital selepas penyakit itu telah bertukar kronik, pada peringkat tiga dan empat peringkat. - thestar.com.my

*Kanser payudara jarang berlaku di anak-anak gadis kerana terdapat sedikit tisu di kawasan tersebut dan ia tidak dipengaruhi oleh hormon seks wanita. Risiko ini meningkat pada akil baligh selepas tisu payudara mula berkembang, walaupun penyakit ini biasanya memberi kesan kepada wanita berumur 30 dan ke atas.

No comments:

Post a Comment